Etusivu \ Kuluttaja-asiat \ Sähköiset viestintäpalvelut ja digitalisaatio \ Soneran liittymien ulkomaan datasiirron markkinointiin puututtiin

Soneran liittymien ulkomaan datasiirron markkinointiin puututtiin

Kuluttaja-asiamies kiinnitti kesällä 2016 huomiota TeliaSonera Oyj:n (Sonera) liittymien ulkomaan datan käytön markkinointiin televisiossa ja Soneran verkkosivuilla. Liittymiä mainostettiin muun muassa mainoslauseilla: "Käytä puhelintasi huoletta Pohjolassa ja Baltiassa ilman lisäkuluja” ja ”Pohjolassa ja Baltiassa käytät puhelintasi vapaasti kuin kotonasi".

Käytännössä Soneran liittymien rajaton käyttö Pohjolassa ja Baltiassa oli kuitenkin mahdollista vain siinä tapauksessa, että asiakas ei ylittänyt käytössään olevaan liittymään sisältyvää kuukausittaista datamäärää. Kun liittymään kuuluva datapaketti oli käytetty, liittymän nopeus hidastui. Mainonnassa ei lainkaan mainittu näistä rajoituksista.

Liittymän käyttäminen ulkomailla on osa liittymän peruskäyttöä ja sitä koskevat rajoitukset ovat olennaisia tietoja kuluttajan ostopäätöksen kannalta. Soneran menettely oli kuluttajansuojalain vastaista, sillä yhtiö oli markkinoinnissaan jättänyt antamatta olennaisia tietoja, joiden puuttumisen seurauksena kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt. Markkinoitavaan tuotteeseen liittyvät tiedot on myös annettava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi. Soneran internetsivustolla tiedot liittymien ulkomaankäytön ominaisuuksista oli kuitenkin esitetty hajallaan eri verkkosivuilla.

Kuluttaja-asiamies edellytti, että Sonera sitoutuu siihen, ettei se anna markkinoinnissa harhaan­johtavia tai totuuden­vastaisia tietoja tarjoamiensa liittymien ulkomaan­käyttöä koskevista rajoituksista ja kertoo tarjoamiensa liittymien rajoituksista selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla. Sonera sitoutui huhtikuussa 2017 kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin.