Etusivu \ Kuluttaja-asiat \ Sähköiset viestintäpalvelut ja digitalisaatio \ Moi Mobiilin peruuttamisehdoissa korjattavaa

Moi Mobiilin peruuttamisehdoissa korjattavaa

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota puhelinoperaattori Moi Mobiili Oy:n peruuttamisehtoihin, joiden mukaan asiakkaalla ei ollut peruuttamisoikeutta, jos liittymä tai muu palvelu oli aktivoitu tai otettu käyttöön. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla on oikeus peruuttaa etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä elinkeinonharjoittajalle viimeistään 14 päivän kuluttua palvelusopimuksen tekemisestä. Kuluttajalla ei kuitenkaan ole peruuttamisoikeutta, jos palvelu on kokonaan suoritettu.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että liittymän tai muun palvelun aktivoiminen tai käyttöön ottaminen ei tarkoita samaa kuin palvelun kokonaan suorittaminen. Matkapuhelin- ja internetyhteyspalveluissa on kyse jatkuvasti toimitettavista palveluista, joissa palvelun suorittaminen loppuu vasta, kun sopimus päättyy.

Kuluttaja-asiamies huomautti Moi Mobiilia myös siitä, että ennakkotiedot, kuten peruuttamista koskevat tiedot, on annettava kuluttajalle tai asetettava ne kuluttajan saataville selkeästi ja ymmärrettävästi. Kuluttajan on tiedettävä oikeutensa ja velvollisuutensa kaikissa peruutustilanteissa. Moi Mobiili sitoutui muuttamaan peruuttamisehtonsa kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaisiksi syksyn 2017 aikana.