Etusivu \ Kuluttaja-asiat \ Rahoituspalvelut ja perintä \ Valvontakampanja paljasti autoluottojen mainonnassa puutteita

Valvontakampanja paljasti autoluottojen mainonnassa puutteita

Toukokuussa 2017 julkistetut kuluttaja-asiamiehen ja aluehallintoviranomaisten valvontakampanjan tulokset osoittivat, että autoluottoja mainostetaan kuluttajille puutteellisilla ja epäselvästi esitetyillä tiedoilla. Aluehallintoviranomaisten tarkastamista 1 078 automainoksista yli puolessa luottoja markkinoitiin puutteellisin tiedoin.

Useissa mainoksissa korostettiin yhtä luoton tietoa ja muut laissa edellytetyt tiedot esitettiin pikkuprintillä. Kuluttajasuojasäännökset kuitenkin edellyttävät, että kaikki luoton tiedot esitetään selkeästi, näkyvästi ja tiiviisti.

Valvontakampanjan rinnalla kuluttaja-asiamies tarkasti myös autoluottojen televisiomainontaa. Televisiossa esitetyissä mainoksissa luoton tiedot esitettiin usein nopeatempoisesti ja pienellä niin, ettei televisiokatsoja pystynyt tavanomaisten katseluolosuhteiden perusteella havainnoimaan niitä.

Kuluttaja-asiamies seuraa jatkossakin autoluottojen mainontaa ja käsittelee luottomainonnan epäkohtia yhdessä alan toimijoiden kanssa.