Etusivu \ Kuluttaja-asiat \ Matkustajan oikeudet \ Finnair markkinaoikeuteen lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta

Finnair markkina­oikeuteen lento­matkustajien oikeuksien rikkomisesta

Sadat kuluttajat olivat syksystä 2015 lähtien olleet yhteydessä kuluttaja-asiamieheen ja maistraateissa toimiviin kuluttaja­oikeus­neuvojiin siitä, että Finnair ei ole maksanut heille lento­matkustajien oikeuksia koskevan asetuksen mukaisia lennon pituudesta ja määrän­päästä riippuvia 250-600 euron vakio­korvauksia lennon viivästymisestä tai peruutuksesta.

Kuluttaja-asiamies haki syyskuussa 2017 markkina­oikeudelta kieltoa Finnairin menettelyyn. Yhtiö epää kuluttaja­matkustajilta täysimääräisen vakiokorvauksen, kun lennon peruutuksen tai viivästyksen taustalla on ennakoimaton, Finnairin mukaan valmistus- tai suunnitteluvirheen luontoinen tekninen vika. Tällainen vika ei kuitenkaan EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan kelpaa syyksi olla maksamatta vakiokorvausta.

Vakio­korvauksen sijaan Finnair tarjoaa yleensä sovinto­ratkaisuna matkustajalle lahja­korttia tai käteistä rahaa, jonka arvo alittaa vakiokorvauksen määrän. Sovintoratkaisu edellyttää, että matkustaja luopuu lopullisesti lento­matkustajien oikeuksia koskevan asetuksen mukaisesta oikeudestaan täysimääräiseen vakio­korvaukseen. Vastauksissaan kuluttajille Finnair antaa harhaan­johtavan kuvan vallitsevan oikeus­käytännön vaatimuksista, Finnairin velvollisuuksista ja matkustajan oikeuksista.