Etusivu \ Kuluttaja-asiat \ Markkinoinnin ja sopimusehtojen valvonta \ S-Ryhmä muutti harhaanjohtavaa bonuskertymän markkinointia

S-Ryhmä muutti harhaanjohtavaa bonuskertymän markkinointia

SOK (Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta) markkinoi bonuskertymää kuluttajille kertomalla, minkä verran heille oli kertynyt kuukauden bonusostoja ja millä summalla heidän pitäisi vielä kuukauden aikana tehdä ostoksia saavuttaakseen korkeamman bonustason. Bonuskertymästä viestittiin kuluttajille muun muassa kuukausittaisessa uutiskirjeessä, S-mobiilisovelluksessa sekä S-kanava-palvelussa ja S-Ryhmän verkkopalveluissa.

Kuluttaja-asiamies katsoi markkinoinnin harhaanjohtavaksi, sillä kaikkia kuluttajan bonuskertymää kerryttäviä ostoja ei välttämättä ollut huomioitu kuluttajalle ilmoitetussa summassa. Esimerkiksi yhteistyökumppaneilta tehdyt ostot, jotka maksettiin laskulla, kirjautuvat bonuskertymään vasta laskun maksukuukauden viimeisinä päivinä.

Kuluttaja-asiamies edellytti SOK:ta tarkentamaan viestiänsä niin, että asiasta kerrotaan markkinoinnissa riittävän selvästi. SOK lisäsi kesällä 2017 viestintäkanaviinsa maininnan siitä, että mahdolliset ostot niiltä yhteistyökumppaneilta, joiden palvelut maksetaan laskua vastaan, kirjautuvat bonuskertymään vasta laskun maksukuukauden viimeisinä päivinä. Lisäksi SOK sitoutui selkeyttämään viestintäänsä seuraavalta bonusprosenttitasolta puuttuvasta euromäärästä niin, että asiakasomistajien on helpompi mieltää, ettei kyseisen luvun laskennassa ole otettu huomioon bonuskertymään mahdollisesti viiveellä kirjautuvia
suorituksia.