Etusivu \ Kuluttaja-asiat \ Markkinoinnin ja sopimusehtojen valvonta \ DHL luopui itsetullauksen palvelumaksusta

DHL luopui itsetullauksen palvelumaksusta

Kuljetus- ja kuriiripalveluyhtiö DHL oli veloittanut ulkomailta verkkokauppaostoksia tehneiltä kuluttajilta erillisen 20 euron luovutuspalvelumaksun lähetyksen saapumisen yhteydessä. Asia oli tullut kuluttajille yllätyksenä. DHL perusteli maksun käyttöönottoa työmäärällä, joka yhtiölle aiheutuu tulliselvitykseen tarvittavien tietojen ja asiakirjojen toimittamisesta kuluttajalle itsetullausta varten.

Palvelun hinta on sopimuksen keskeisiä ehtoja. Verkkokaupassa myyjän on ennen tilauksen tekemistä annettava kuluttajalle keskeiset tiedot hyödykkeen ominaisuuksista ja hinnasta. Hintaan pitää sisältyä myös toimitus- ja muut kulut lukuun ottamatta mahdollisia viranomaismaksuja, kuten tullia ja arvonlisäveroa.

Kuluttajat eivät olleet saaneet tilausta tehdessään tietoa DHL:n luovutuspalvelusta perittävästä maksusta. Lisäksi luovutuspalvelumaksua perittiin tiedoista, jotka ovat välttämättömiä tavaroiden tullauksen kannalta ja joita kuluttaja tarvitsee täyttääkseen lakisääteisen tulliselvityksen tekemistä koskevan velvollisuutensa.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että DHL:n menettelytapa on sopimusehtokäytäntönä kuluttajien kannalta kohtuuton ja siten kuluttajansuojalain vastainen. DHL Express (Finland) Oy sitoutui kesällä 2017 korjaamaan toimintaansa. Myös pakettijakelu- ja toimitusketjupalveluyritys UPS luopui vastaavanlaisesta maksusta 1.1.2018 lukien.