Etusivu \ Kuluttaja-asiat \ Euroopan kuluttajakeskus

Euroopan kuluttajakeskus

ECC-NetKKV ylläpitää Euroopan kuluttajakeskusta, jonka tehtävänä on lisätä kuluttajien luottamusta sisämarkkinoihin ja erityisesti rajat ylittävään kauppaan. Keskus on osa European Consumer Centres -verkostoa, jonka rahoittamisesta vastaavat EU:n komissio ja jäsenmaat yhdessä.

Tehtävää hoidetaan tiedottamalla, vastaamalla kuluttajien tiedusteluihin ja valituksiin sekä tarvittaessa sovittelemalla yksittäisiä riita-asioita. Euroopan kuluttajakeskukset toimivat verkostona siten, että sovittelutapauksia hoidetaan yhteistyössä toisessa EU-maassa olevan yhteyspisteen kanssa. Verkostolla on yhteinen tietokanta, jonka kautta komissio saa kattavaa tietoa eri jäsenmaissa esiin tulleista rajat ylittävän kaupan ongelmista.

Euroopan kuluttajakeskusten asiantuntemusta hyödynnetään myös kaikissa komission julkisissa kuulemisissa, joihin liittyy rajat ylittävän kaupan näkökulmia. Euroopan kuluttajakeskus on osa kuluttajahallinnon yhteistä yhden luukun palvelumallia, jossa asiakkaat ohjataan ottamaan ensin yhteyttä valtakunnalliseen kuluttajaneuvonnan palvelunumeroon. Toimintamallin avulla perusneuvonnan asiat voidaan hoitaa nopeammin ja saada Euroopan kuluttajakeskukseen ohjatuksi hankalimmat ja sovittelua edellyttävät riita- asiat. Tehostamalla tätä toimintatapaa saatiin Euroopan kuluttajakeskuksessa käsiteltävien asioiden useamman vuoden jatkunut kasvu taitetuksi vuoden 2017 aikana. Silti yhteydenottoja oli huomattavasti enemmän kuin kaksi vuotta aiemmin.

Yhteydenotot

  Lukumäärä
2014 2768
2015 3114
2016 4341
2017 3720

 

 

Yleisimmin yhteyden­ottojen aiheet koskivat tilaus­ansoja, lento­matkustamista ja vapaa-ajan tavaroita ja palveluja.

Euroopan kuluttajakeskus kertoi kuluttajille pääteemoistaan matkustamisesta ja verkko­kauppa­ostamisesta säännöllisesti kotisivujen, tiedotteiden, uutiskirjeen ja sosiaalisen median kanaviensa (Twitter, Facebook) kautta. Lentoyhtiö Air Berlinin konkurssi oli vuoden loppu­puoliskon kärkiaihe, josta annettiin useaan otteeseen toiminta­ohjeita kuluttajille ja se näkyi paljon myös mediassa.

Euroopan kuluttaja­keskukset Pohjois­maissa jatkoivat vuonna 2017 yhteisiä viestintäkampanjoita muun muassa tilausansoista ja autonvuokrauksesta. Kampanjoihin kuului yhteisiä tiedotteita, somepostauksia ja raportteja. Tilausansoista julkaistiin myös piirrosvideo.

Lisäksi Ruotsin, Norjan ja Tanskan Euroopan kuluttajakeskukset tekivät Suomen aiempien vuosien mallin innoittamina yhteisen somejoulukalenterin, jossa kuluttajille jaettiin käytännönläheisiä vinkkejä Twitterissä ja Facebookissa.

Euroopan kuluttajakeskus julkaisi kaksi omaa videota YouTube-kanavallaan. Niiden aiheina olivat lentojen peruuntuminen lakon vuoksi ja verkkokauppaostoksen peruminen. Lisäksi tietoa jaettiin matkustajien oikeuksista Helsinki-Vantaan lentokentällä ja Tallinnan laivoilla.

Euroopan kuluttajakeskus on myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin ODR:n kansallinen yhteyspiste, joka neuvoo kuluttajia ja yrityksiä ODR-palvelun käytössä. Foorumi on tarkoitettu palveluksi, jonka avulla kuluttaja voi itse ohjata riita-asiansa ulkopuoliseen riidanratkaisuelimeen. Palvelu ei ole vielä kovin tunnettu tai käytetty. Palvelu avattiin helmikuussa 2016 ja vuoden 2017 loppuun mennessä 235 suomalaista kuluttajaa oli käynnistänyt valituksensa käsittelyn sen kautta.

Riita-asian eteneminen edellyttää, että yritykset rekisteröityvät palveluun ja haluavat, että asiaa käsitellään sitä kautta. Yhteydenottoja ODR-yhteyspisteeseen tuli vuonna 2017 60 kappaletta. Useimmissa tapauksissa käsittely foorumilla oli päätetty sen vuoksi, ettei ulkomainen yritys ollut reagoinut foorumin kautta sille toimitettuun valitukseen.